Tyhjennä
Etusivu / Uutiset / Sedun opettajat kohtaavat yrittäjät
11.9.2017

Sedun opettajat kohtaavat yrittäjät

Lennol_sedu006_555x312.jpg

Sedun opettajat ovat sopineet tapaamisia yrittäjien kanssa. Opettajat aloittivat keskustelut Yrittäjän päivänä 5.9. Samalla Sedu starttasi pilotin oppilaitosten ja yritysten lähemmästä yhteistyöstä.

Kouluttaja Liisa Yli-Kullas Sedu Aikuiskoulutuksesta ja lehtori Juha Hemminki Koulutuskeskus Sedusta ehättivät ensimmäisinä kuulla yrittäjiä. Molemmat totesivat tapaamiset antoisiksi.

-    Keskustelimme ammatillisen koulutuksen sisällöistä. Työpaikoilla odotukset ovat selkeät; esim. asiakaspalvelutaitoja odotetaan myös tekniikan alalla, Yli-Kullas ja Hemminki summaavat keskustelua.

Yleensä opettaja tapaa työelämän edustajia aina opiskelijan kanssa. Nyt keskityttiin selkeästi koulutuksen kehittämiseen. Yrittäjä toivoi esim. perusopetuksen oppilaanohjaajien vierailuja, jotta alan työtehtävät ja työskentelyolosuhteet tulisivat tutummiksi ja ala kiinnostaisi nuoria.
Yritys toivoo, että opettaja tulisi seuraamaan ja ohjaamaan opiskelijansa työskentelyä vähintään kerran kuukaudessa. Seuraaviin asioihin työelämä toivoo parannusta:
-    opiskelijan kannattaa hakea työssäoppimispaikkaa hyvissä ajoin, jolloin työtehtäviä ehditään suunnitella paremmin tutkinnon vaatimuksia vastaaviksi
-    opettajien tulee osallistua enemmän näytön suunnitteluun
-    Sedun on hyvä pitää yllä säännöllistä keskustelua yritysten kanssa ja kuunnella yritysten tarpeita. Se on myös opiskelijan etu.

Ensimmäisten Open day -kokemusten mukaan yritykset ovat kiinnostuneita ammatillisesta koulutuksesta ja toivovat voivansa vaikuttaa sen kehittämiseen. Yhteistyötä on siis tiivistettävä, jotta siitä hyötyvät kaikki.

Open day -tapaamisessa opettaja käy keskustelua Suomen Yrittäjien, Opetushallituksen ja Sedun laatimien kysymysten avulla mm. työvoimatilanteesta, opiskelijoiden yrittäjyysosaamisesta ja digitaalisten sovellusten hyödyntämisestä ja yhteistyön kehittämisestä. Materiaali hyödynnetään tutkimuksissa eikä yritysten tietoja yksilöidä. Pilotin kokemuksista jalostetaan valtakunnallinen malli, joka edistää ammatillisen koulutuksen reformia.